Aanvaarsimulatie Nieuwe Sluis, TerneuzenInfrastructuur
In verband met het opstellen van eisen voor de vraagspecificatie zijn de effecten van een aanvaring op de stalen roldeuren van de nieuwe sluis in kaart gebracht. De analyse is uitgevoerd in de periode 2014 – 2015 in opdracht van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC).
Over het project
Op basis van het 3D Tekla model van de deuren en een 3D model van het schip (230 x 32m 35.000 tons handysize bulkcarrier), zijn met de LS-DYNA ACT voor ANSYS Workbench verschillende expliciet dynamische simulaties uitgevoerd.
Snelheid en traagheidsmoment van het schip en de meebewegende watermassa vormden uitgangspunten voor de analyse. Niet-lineair (materiaal)gedrag zoals wrijving, strainhardening, vloeien en scheuren van het staal zijn in de simulatie meegenomen en resulteren in een realistisch simulatieresultaat.
De uitgevoerde simulatie gaf inzicht in de stabiliteit van de drijfkist na een aanvaring, de scheurgrootte in de waterkerende beplating, de aanvaarbelasting op horizontale en verticale afdichtingen, reactiekrachten op de ophanging van de onder- en bovenrolwagens, enz. Ook is een vergelijking gemaakt met analytische benaderingen conform ROK, Eurocode en PIANC ontwerpregels.
Onze kennis en ervaring op het gebied van EEM bezwijkanalyses in infrastructuur en waterbouwkunde is uniek te noemen. Door middel van onze LS-DYNA en ANSYS software kunnen we het gedrag van de constructie tijdens en zelfs na bezwijken in kaart brengen. Alle bijdragen in de dissipatie van aanvaar en botsenergie zoals wrijvingsenergie en vervormingsenergie kunnen worden berekend waarmee veilige en economische beschermingsconstructies kunnen worden ontworpen. Gedacht kan worden aan aanvaarbalken, remmingwerken, invaarbeveiliging, vangrails, etc.