Nautisch Coördinatie Centrum Port of AmsterdamEen duurzaam, circulair gebouw in Kerto houtconstructie

17420_Nautisch Coördinatie Centrum Port of Amsterdam_001
Voor het project Nautisch Coördinatie Centrum Port of Amsterdam is in het ontwerpteam, bestaande uit onder meer WRK architecten en Bordewijk De Adviseurs, intensief samengewerkt om te komen tot een maximaal duurzaam en circulair gebouw met gebruikmaking van innovatieve bouwmaterialen. Het gebouw is gecertificeerd conform de beoordelingsrichtlijnen van BREEAM NL Nieuwbouw (Excellent 4 sterren).

Over het project

Ingenieursbureau Boorsma is binnen die kaders verantwoordelijk geweest voor het constructie-ontwerp. Dit betreft een hybride constructie, tot en met de begane grondvloer een betonconstructie en daarboven een samengestelde staal-/houtconstructie met toepassing van prefab Kerto elementen voor de wanden, vloeren en daken.

Er is een kostenraming gemaakt waarin de Total Cost of Ownership (TCO) zijn berekend (investeringskosten en levensduurkosten) conform NEN2699 waarbij de NL/SfB codering is gehanteerd van Metsawood (Kerto).

Om een duurzaam gebouw te bouwen dat op termijn ook weer gemakkelijk circulair kan worden ontmanteld, is door het ontwerpteam gekozen voor houtskeletbouw plus. De constructieve opzet biedt een flexibele indeelbaarheid van het gebouw vanwege grote vrije vloeroverspanningen tussen stalen spanten.

Alleen de begane grond bestaat uit een betonvloer die afdraagt op een betonnen fundering op prefab betonnen heipalen. Alle beton is voorzien van gerecycled betongranulaat om de behoefte aan primaire toeslagmaterialen te beperken.
Op de eerste en tweede verdieping bestaan zowel de vloeren als de wanden en het dak uit prefab elementen van gelamineerd fineerhout (LVL, Laminated Veneer Lumber), uiteraard FSC-gecertificeerd.

De houtskeletwanden, Kerto type Rib Wall, zijn in zichtwerk uitgevoerd, wat impliceert dat er geen afwerking in de afbouwfase nodig is. De houten kanaalplaatvloeren, Kerto Ripa Box, zijn voorzien van een Fermacell zwevende dekvloer. Geperforeerde houten platen zorgen voor extra geluidsisolatie van het vloerpakket.
Door de prefabricage van de wand-, vloer- en dakelementen is het casco geheel demontabel.

Het ontwerp is in een digitaal bouwinformatie model (3D BIM) uitgewerkt. Dit model is de virtuele weergave van het gebouw waarbij geometrie, materialen en informatie aan elkaar zijn gekoppeld.

Het Nautisch Coördinatie Centrum Port of Amsterdam heeft tijdens de uitreiking van de Architectenweb Awards 2021 de titel “Kantoorgebouw van het jaar 2021” behaald.

Meer informatie over de unieke samenwerking voor dit project:

Copyrights beeldmateriaal:

© Leonard Fäustle 2021

Afbeeldingen

Op zoek naar een multidisciplinair ingenieursbureau?

Deze website gebruikt cookies en vraagt om uw persoonlijke gegevens om uw ervaring te verbeteren.