Renovatie en verlenging sluiscomplexen, Born, Maasbracht en HeelWaterbouwkunde
Het totale project is onderdeel van de tracénota Waterwerken in de Maas waarmee Rijkswaterstaat de doorvoer van vrachtverkeer over de Maas stimuleert. De bestaande kolken zijn verder grondig gerenoveerd / gereviseerd. Zo zijn onder andere alle sluisdeuren vervangen. De deuren van de benedenhoofden van complex Maasbracht zijn de grootste sluisdeuren in binnenwater van Nederland (17 x 9 meter) en wegen ruim 70 ton.
Over het project
Wij waren verantwoordelijk voor het uitvoeringsontwerp van de stalen onderdelen en het bewegingswerk:
- 24 stuks sluisdeuren inclusief draaipunten, aanslagen en aandrijvingen;
- 200 drijvende bolderconstructies;
- 5 stootbalkconstructies;
- revisie van 24 riool- en blindschuiven inclusief bijbehorende aandrijvingen;
- droogzetvoorzieningen benodigd in de uitvoering.
De werkplaatstekeningen van onder andere de sluisdeuren zijn compleet vanuit het door ons vervaardigde 3D model gegenereerd. De berekeningen zijn eveneens met behulp van 3D-modellen uitgevoerd. De halspennen zijn berekend met behulp van Ansys.
Naast deze sluizen hebben wij ook meegewerkt aan andere projecten van de tracénota Waterwerken in de Maas: onder andere de stuwen in Sambeek en Belfeld, sluizen in Linne en Roermond en de keersluis in Heumen.