Renovatie Muntbrug en Ophaalbrug Leidsche Rijn, UtrechtInfrastructuur
Beide bruggen zijn omstreeks 1887 gebouwd en bevinden zich nabij het historische gebouw “De Munt” te Utrecht.
Over het project
Ingenieursbureau Boorsma was verantwoordelijk voor het constructief en werktuigbouwkundig ontwerp van de nieuwe aandrijving en opzetwerk van de Muntbrug en herberekening van de (hoofd)draagconstructies. Ook adviseerde ons bureau met betrekking tot diverse uitvoeringsvraagstukken zoals vijzeldrukken, las- en klinkverbindingen, constructieve veiligheid van het hijsplan en wegtransport, enzovoorts. Ook is namens opdrachtgever een verificatie van het fundatieontwerp in verband met de stabilisatie van de beide landhoofden en middenpijler uitgevoerd.
De Muntbrug is een symmetrische draaibrug gefundeerd op twee landhoofden en een tussensteunpunt op de middenpijler en is oorspronkelijk gebouwd als trambrug. Het draaipunt bestaat uit een taatslager welke door middel van een spil op de middenpijler is gefundeerd. De brug is voorzien van een nieuwe 4 kW elektromechanische aandrijving waarmee de brug binnen 180 seconden is te openen. Tevens is de brug handmatig bedienbaar. De brug ligt over het Merwedekanaal, maakt onderdeel uit van de Leidse Weg in Utrecht en is tegenwoordig een belangrijke schakel voor fietsers en voetgangers van en naar de binnenstad. Behoud van de historische waarde was een belangrijk uitgangspunt bij de werkzaamheden daar beide bruggen de status van rijksmonument hebben.
Ophaalbrug Leidsche Rijn is een beweegbare brug bestaande uit een sierlijk vormgegeven hameipoort, twee gekoppelde vakwerk balanspriemen en een rijdek voor fiets- en voetgangersverkeer. De brug is uitsluitend met de hand te openen met behulp van een eenvoudig bewegingswerk. De ophaalbrug ligt over een voormalige sluis in de Leidsche Rijn, op de plaats waar deze uitmond in het Merwedekanaal.
Ten behoeve van de ontwerp- en tekenwerkzaamheden is een 3D model van de draaibrug gemaakt in TEKLA en met SciaEngineer doorgerekend. De nieuwe aandrijving van de brug en het opzetwerk zijn geheel conform NEN6786 (VOBB) ROK (Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken) en RBK (Richtlijnen Beoordeling Kunstwerken) ontworpen. Tevens voldoet het gehele systeem aan de eisen uit de Machinerichtlijn (CE) en NEN 6787.