Stationsbrug, FranekerInfrastructuur
Met een doorvaartbreedte van zeventien meter is de nieuwe Stationsbrug straks klaar voor het grotere scheepvaartverkeer over het Van Haringxma kanaal. Het ontwerp van de brug is bijzonder slank te noemen en voor het bewegingswerk in de kelder was de ruimte beperkt.
Over het project
Ons bureau is verantwoordelijk geweest voor het definitief ontwerp en het uitvoeringsontwerp van de staalbouw en de werktuigbouwkundige onderdelen van de brug. Daarnaast is door de civiele collega’s binnen Ingenieursbureau Boorsma de complete onderbouw uitgewerkt. Voor de uitwerking zijn alle onderdelen van de brug in één 3D-model getekend. Met name voor de krappe ruimtes in de kelder is dit een juiste beslissing geweest. Gedurende het ontwerptraject zijn er diverse wijzigingen doorgevoerd om ervoor te zorgen dat de nieuwe brug geschikt kon worden gemaakt voor een levensduur van 100 jaar.
Het bewegingswerk van de brug bestaat uit een elektromechanisch bewegingswerk met gebruik van panamawielen (4 stuks) in de kelder van de brug. De trekduwstangen voor deze brug bevinden zicht tussen de panamawielen en zijn uitgevoerd als hydraulische buffer. Tijdens het bewegen van de brug gedragen deze buffers zich star en in de gesloten stand van de brug als een veer. De brug opent / sluit in circa 60 seconden. Het gewicht van het val bedraagt circa 80 ton en de balans weegt ruim 220 ton (voorzien van stalen ballast). Voor het kunnen uitvoeren van onderhoud is tussen de hameistijlen en het val een vastzetinrichting ontworpen. De zware stalen onderdelen zijn via het water aangevoerd en met een zware drijvende bok geplaatst. De nieuwe Stationsbrug is van het type “ophaalbrug” en behoort op basis van dit type brug tot de grootste bruggen van het noorden.