ProRail en het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat hebben toegankelijkheid voor álle reizigers hoog in het vaandel staan. Perron 1 van het rijksmonumentale station Den Haag Hollands Spoor (HS) is nog niet voorzien van een lift. Dit is ook niet zomaar opgelost. Het ontwerpen van een lift in het monumentale stationsgebouw is namelijk een ware driedimensionale puzzel met veel raakvlakken. In opdracht van hoofdaannemer Dura Vermeer heeft Boorsma in de afgelopen twee jaar het bouwkundige en constructieve uitvoeringsontwerp gemaakt.
Het ontwerp bestaat uit een nieuwe lift, het verbreden van de doorgangen naar de reizigerstunnel ten behoeve van OVCP-poortjes, het maken van een nieuwe trap naar perron 1 en het verbouwen van twee nissen in de stationshal voor kaartverkoopautomaten.
Om de bouwkundige puzzel op te kunnen lossen, zijn we begonnen met het maken van een 3D-scan van het gebouw. Op basis van de pointcloud hebben we het DO-ontwerp aangepast naar de werkelijke maatvoering en geometrie van het gebouw.
Interessant aan de opgave is dat de gewenste vormgeving en de technische uitwerking van de nieuwe onderdelen onlosbrekelijk met elkaar zijn verbonden. En dat in combinatie met een monumentaal gebouw dat achter ieder plafond zijn eigen geheimen kent! De puzzel is pas klaar als ook het laatste schroefje is ontworpen.
Dit project vroeg van ons een ‘horlogemakers-aanpak’. Ook voor de uitvoerende partijen is het een prachtig en uitdagend project waar ambachtelijk vakwerk vereist is.